torsdag 5 mars 2009

Baddräkt

Jag tillhör inte dem som köper ny baddräkt varje säsong. Tycker det är ganska jobbigt att prova badkläder, att krångla sig ur alla kläder för att inse att de man tagit med till provhytten inte passar, så att allt skall på och av igen. Alltså brukar jag använda baddräkten tills den är utsliten. Och så är fallet nu. Min senaste baddräkt tror jag tom att jag köpte oprovad, på ett lågprisvaruhus i Finland, bara för att jag gillade färgerna så mycket(turkos-mörkblå med vita detaljer). Den har dock suttit mycket bra, och det senaste året annvänts flitigt(för att vara mig) på vattengympa.
Således använde jag den för att göra ett nytt baddräktsmönster. Originalet har ett stort runt hål i ryggen nedanom brottarskärningen, men det skippade jag. Tygerna är gamla rester som fanns hemma. En av döttrarna har haft en grönrandig baddräkt för några år sedan, och det svarta härstammar från något projekt till svägerskan. "Provdockan" är en IKEA-kudde, för resårkantningen fick baddräkten att se alldeles skruttig ut "tom". Ännu snyggare sitter den förstås på mig ;) , men något baddräktsmodellande vill jag inte ägna mig åt.
I alla kanter sitter alltså en 6 mm bred resår som jag klippte till ca 75% av kanternas längd, sydde fast med trestegs-sicksack på avigsidan, vek in och stickade fast med töjbar raksömm. Sidsömmar är sydda med overlock. Jag lyckas dock inte få till en helt snygg sådan på sådana extremt töjbara tyger som baddräktstyg. För att den skall vara så töjbar att den tål att sträckas rejält, vilket ju verkligen en baddräkt blir när man skall krångla den på sig, så blir det öglor av tråden på baksidan av de två raksömmarna i den fyrtrådiga overlocken. Ställer jag in trådspänningen så att inga öglor bildas, så går en eller två av trådarna av när jag sträcker sömmen. Går det att få till både snyggt och rejält töjbart? Någon som har några knep? Testade att töja tyget en aning medan jag sydde, vilket ju gör att sömmen blir lite bubblig, men det märks ju inte sen när man har på sig baddräkten.

5 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättesnygg!! Kul idé!!

Lattjo liten pryl sa...

Himla kul idé! Jag har själv tänkt tanken att jag skulle sy mig en badräkt en dag. Nu kanske jag vågar när jag sett att det faktiskt går!! Fin! :)

Anonym sa...

Nä att handla badkläder är inget man ägnar sig åt för nöjes skull, men att sy dem verkar vara en annan historia, i alla fall när man läser din berättelse. Den färdiga baddräkten ser proffsig ut på Ikeakudden så jag förstår att den måste se ännu bättre ut på dig. Var handlar man egentligen baddräktstyger? Om man nu nån gång i framtiden skulle våga sig på det ...

Heimlaga sa...

Baddräktstyget är sannolikt inköpt på Olssons tyger, det gröna som stuv och det svarta på metervara. Annars brukar det ofta finnas baddräktstyg ute på tradera, används även till konståkningsdräkter har jag förstått det som.

Beas sa...

Jag har aldrig tidigare sett en hemsydd baddräkt och är så otroligt imponerad av dig. Den ser jättefin ut och sitter säkert underbart på dig.

Extra intressant var att läsa om dina sömmar eftersom jag slukar allt om overlock och coverlock just nu. :-)