lördag 11 juli 2009

Påslakan

När jag började läsa sybloggar så kändes det nytt för mig att folk sydde kläder av gamla påslakan. När jag i dag letade i garderoben insåg jag att det inte var så nytt trots allt. Hittade nämligen ett linne som jag sydde till mig själv för ca 5 år sedan-av ett gammalt påslakan! Fördelen med dåligt minne är att man kan få aha-upplevelser gång på gång över samma sak...
Linnet syddes av ett påslakan som ursprungligen var rosablommigt, men som fått åka med i en färgtvätt i grönt. Man kan fortfarande ställvis ana det gamla mönstret.
Mitt fram sydde jag en bård med hjälp av två sömmar med vingnål+ en annan dekorsöm med färgskiftande tråd. I nacken ett droppformat sprund som inte är så snyggt, men knappen gillar jag!
På bilden också min nya hjälpreda-en justerbar provdocka från Bergman och Johansson-som jag fick i födelsedagspresent. Ännu dock ej använd "på riktigt"



Inspirerad av era andras påslakans alster köpte jag en säck lakan på loppis för några veckor sedan, utan att desto närmare granska innehållet. Det visade sig vara ca 15 påslakan, diverse örngott och underlakan, från 70-90 tal gissningsvis. Några riktigt fräscha, men många förstås tämligen urtvättade. En klänning har det redan blivit åt ena dottern, så investeringen är redan "berättigad"...

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Vingnål har jag en liggande i lådan och den är inte använd sedan lång tid tillbaka. Den är ju riktigt kul att använda så man kanske skall "damma" av den för att använda till några klänningar.
Snygga dekorsömmar du gjorde på linnet!

od Andulky sa...

Så snygg!
Vilka fina tyger du fått tag i!!

LillaBarn sa...

Vad i hela friden är en vingnål??? Tjusig topp. Finns inget bättre än att fynda, härlig hög med påslakan...

Heimlaga sa...

En vingnål är en speciell symaskinsnål som är "tillplattad", den har alltså små vingar på sidorna. Den tränger då undan trådar i tyget där man syr, så att det bildas extra stora hål där nålen går ned och en hålsöm uppstår.