lördag 18 juli 2009

Marknadsrekord?





Den här sommaren har man i Skellefteå startat vad som förhoppningsvis kommer att bli en ny tradition. Från maj till september är det varje lördag mellan kl 10 och kl 14-med några enstaka undantag- en hantverksmarknad i Bonnstan.
Bonnstan är kyrkstadad vid landsförsamlingens kyrka. Där bodde bönderna som hade för långt att åka till kyrkan över när det var kyrkhelg förr i tiden. Det är ett vackert område med långa längor av grånade hus. Ingen biltrafik mellan husen och mysigt i största allmänhet.

Hantverksmarknaden är öppen för alla som vill sälja något som är hemproducerat: olika sorters hantverk, hembakat, hemodlat, fiskat etc. Ingen anmälan behövs, utan det är ara att ta med sig eget bord och dyka upp där. Det kostar 50 kr per lördag, eller 150 kr för hela säsongen.

Jag tyckte att det lät som ett jättebra initiativ! Man måste inte bestämma sig långt i förväg, utan man kan se hur vädret verkar och om man känner sig på humör att dra i väg dit på morgonen.
Och det kände jag för i morse. Packade ner vad som fanns "på lager" sedan tidigare, kompletterat med lite saker jag sytt den senaste veckan med marknaden i bakhuvudet. Dotter P var välvillig hjälpreda och sällskap, både när jag i morse sydde lite näsduksfodral, när jag packade och under marknaden.

Strålande väder och en hel del folk i rörelse. Det såldes trasmattor, träleksaker, smycken, bröd, kakor, väskor, fisk, jordgubbaroch mycket annat. Eller såldes vet jag inte, men bjöds ut i alla fall.
För där kommer vi till det eventuella rekordet: vi stod på denna markanad i fyra timmar utan att sälja en enda sak! Visst måste det nästan vara rekord?!
Jag tycker inte att vi hade ett så smalt utbud, och inte heller några hutlösa priser. Visst är det svårt med barnkläder-det skall finnas rätt storlek och rätt "kön"(tyvärr) på kläderna för eventuella köpare. Mest äldre människor var det väl också som flanerade runt på marknaden, men en och annan barnvagn passerade också.
Jag har ingen tidigare erfarenhet från allmänna marknader, så jag har inget att jämföra med. Det lät även på andra försäljare som att de inte fått sålt mycket. Det ätbara hade nog klart bäst åtgång!

Nåja, vi hade det trevligt ändå! Jag fick sitta i solen och sticka tämligen ostört i 4 timmar, det hade jag inte fått hemma! P han virka en liten marknadsfilur. De som stannade och tittade var vänliga och trevliga, och en del visitkort delades ut.

Det tråkiga är väl att jag nu inte behöver sy mera för att "fylla på lagret". Särskilt hattarna i vuxenstorlek som jag sydde i går var så roliga att göra att jag gärna skulle sy fler! Jag får nog ta och göra en Heimlaga butikssida för mitt lager...

Jag hoppas i alla fall att ambitionen att etablera marknaden fortsätter, jag tycker att det är ett väldigt trevligt initiativ! Och det tar förstås tid att sprida kännedomen om att den finns, både bland potentiella säljare och köpare! I dag var det ca 15 olika stånd i området.

7 kommentarer:

Myssel sa...

Vad tråkigt att du inte fick något sålt. Du gör ju så fina saker! Bättre lycka nästa gång.

Sandra sa...

Någon sorts rekord måste det absolut vara, men tyvärr inget man vill uppnå.
Hoppas på bättre lycka nästa gång.

Aleisa Ribalta sa...

Ge inte av dig, det Är som du säager att det tar tid att folk intreserar sig på nya saker, men du har jo säker vunnit nån kund och potentiella kÖparen. och ta det positiv för nu kan du ha en butik på nätet och allt är där för en bra start. så fina grejer och stor entusiasm, det är det som behövs, och det är det du har!!!!!!

od Andulky sa...

Du ska se att det går bättre nästa gång, med tanke på hur fina saker du syr och stickar!!!

LillaBarn sa...

Trist att det inte gick så bra, men nästa gång går det nog bättre!! Vad mysigt det låter dock, man kan se längorna och husen framför sig...

Heimlaga sa...

Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Vi får se om det blir några fler marknader, men sluta sy torde jag ju inte göra...

Ahlard sa...

Hejsan, hm skäms skellefteå. Men tyvärr tror jag det är svårt här, tyckte vårmässan var jobbig också. Jag tror nätet är bättre, men jag tyckte också det verkade så bra med det i bonnstan och jag och pia pratade om att stå där. Men jag har inget att sälja haha så jag kan nog slå ditt rekord. Då kommer de inte ens att titta:)