tisdag 28 juli 2009

Hattar



Upptäckte då jag matade in bilderna till Butiken att jag inte bloggat om hattarna jag sydde inför den mindre framgångsrika marknaden. Jag utgick från ett köpt mönster för "vinterhattar". Klippte ut storlek M, som jag tror angavs vara 56 cm. Förmodligen skulle man inte tillsätta någon sömnsmån, men det där att lusläsa instruktionerna, det hoppade jag över. Eller så beror det på att mönstret var tänkt för tjocka ylle/fleecetyger. Hur som helst blev hattarna jättestora! Jag klippte av, fixade och grejade, tills de började bli ungefär som jag ville. Så jag torde kunna påstå att det är ett eget mönster nu...Hattarna är fortfarande stora, kring 60 cm ungefär, men passar rätt bra på mitt eget huvud som mäter ca 57 cm. På de två hattar jag sydde sist i raden sydde jag in lite resår baktill. Det gör att de sitter stadigare på huvudet.
Ett knep jag kom på och testade, och som jag tyckte funkade bra, var att i stället för att stryka på mellanlägg på brättet använda ett lager lakanslärft mellan de båda tyglagrena. Gammaldags, vit bomullslärft, dock oanvänd, alltså inte mjuktvättad. Detta för att jag inte hade så mycket vliseline hemma, och för att jag tycker att det är lite pilligt att stryka fast utan att strykbrädan blir nerkladdad. Lakanslärft har jag däremot gott om, och nu hittade jag ett användningsområde.
Det var kul att sy hattar, och jag kan se en massa snygga hattar framför mig i oika tyger jag har. Men desvärre är jag usel på att använda hattar själv, så jag får nog hejda mig...


4 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

Så fina, man får hoppas på lite mer sol, sommaren kan inte sluta!

Pysselpedagog sa...

Jag gillar tygerna! Kanske en i vaxduk för alla dessa regniga dagar?
Pysslpedagog

od Andulky sa...

Jättefina! Jag använder mig också rätt ofta av bomullstyg iställrt, det känns liksom enklare att spraylimma fast än stryka :-)...

Heimlaga sa...

Hi,hi, vaxduk lät ju kreativt! Faktiskt så tyckte min dotter att det var lite sydväststuk över hattarna, så det skulle säkert passa!
Spraylim har jag aldrig testat, men jag har förstått att det är användbart!