lördag 6 juni 2009

Svenska Flaggans Dag

Vi skall i väg på ett 7-års kalas i dag. På födelsedagsmenyn står surströmming! Det är en av barnens kusiner som fyller år. Jag började klippa till mönster till henne när symaskinen var inne på service. Det blev kanske lite mer än vad som var tänkt från början, det ena gav det andra...
Tror inte att födelsedagsfamiljen kikar på bloggen i dag, så jag tänkte tjuvsläppa ett alster, i lämpliga färger för nationaldagen. Fotade kläderna en halvsolig dag, men det blev inte alls bra. Nu ligger de i paket, så det får bli dessa överexponerade bilder i alla fall.
Började med blusen i ett gulvitt rutigt bomullstyg. Hittade en liten rosett i blått, och då uppstod ju genast behovet av en blå kjol! Ursprungligen hade jag tänkt att blusen skulle matcha en orange manchesterkjol.
Blusmönstret är ur Ottobre 2/2005. Kjolen klippte jag på frihand. Den är sydd i en viscosevelour-skön, men väldigt slinkig att sy. Och eftersom jag brukar nåla ganska sparsamt blev rynkningen lite sned...
Dagens födelsedagsbarn är storasyster till henne som fick detta och detta i present, så om de vill kan de syskonmatcha.

3 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefina! Älskar både blusen och kjolen!!

od Andulky sa...

Fick du pengarna förresten? Jag älskar vantarna, de ligger snällt och inväntar hösten, även om jag gärna hade haft dem igår..
/Anna

Ett Tu Tre sa...

Gult och blått - förstår att behovet av kjolen uppkom, det här är snyggt och somrigt.