onsdag 24 juni 2009

Ett paket kläder

M fick förstås lite Heimlaga kläder i födelsedagspresent också. Jag hade ingen särskild plan eller tanke bakom, utan det blev lite olika plagg sydda veckorna innan födelsedagen som fick hamna i paketet.

Först ut(bland bilderna, jag tror inte att de var i den ordningen de syddes) ett par rutiga sommarbyxor. Bläddrade lite i Ottobre för att hitta något nytt mönster. Kändes dock onödigt att sätta jobb på gylf, knappar och linning, för M drar alla byxor upp och ner utan att öppna blixtlås eller knappar. Även sådana utan någon resår i linningen lyckas han lirka upp och ner. Alltså slutade det med att jag sydde byxorna efter ett gammalt mönster för joggingbyxor. Inte ens sidsöm. Enda detaljen är en liten ficka fram på benet. Men den lär nog lika ofta hamna på baksidan...Tyget en återvunnen gardin från Kupan.

Pyjamasförrådet behövde fyllas på. Det tryckta tyget var sista biten av ett tyg som tjejerna tidigare haft som t-shirt när de var små. Passade också på att test sy v-ringning på ett för mig nytt sätt, där muddväven sys i hop mitt fram så att det inte blir någon knölighet med avsyning på avigsidan. Borde dock ha ringat ur mer, halsöppningen kom att se väldigt liten ut. Den är dock inte trång att ta av och på i praktiken, M har provsovit den i natt.
En tröja i joggingtyg blev det för att jag ville använda applikationer från en gardin med Disneymotiv som jag hittade på Kupan. Långben fram och en fågel bak i nacken. Joggingtyget är blåsvart. Stickningar med tvillingnål med flerfärgad tråd.


En t-shirt med namnbroderi. Jag tyckte fonten är så söt! Tänkte egentligen sy ett örngott åt honom, men när jag kom ner i syrummet med broderiet på en diskett, låg det limegröna pikétyget framme, så då blev det plötsligt en t-shirt i stället. Som sagt, jag syr det som faller mig in, utan större planering...
Till sist ett samarbetsprojekt: I ett av M´s favoritspel figurerar DK-Donkey Kong. Denna apa har en slips där det står DK. När jag frågade M om han ville ha något sytt åt sig så blev svaret en DK-slips. Nu är ju slipsar och 5-åringar ingen bra kombination, så det fick bli en tröja med DK på. Tänkte att en sådan bild kunde vara ett lämpligt övningsobjekt för broderiprogrammet jag fick i födelsedagspresent. Först gjorde jag ett försök, men det blev inte alls bra på skärmen. Fick hjälp av dotter P att städa upp originalbilden, så att den blev enklare och tydligare. Blev fortfarande ingen bra broderibild, så jag ledsnade. Då tog maken över och stygnsatte. Hans bild såg åtminstone bra ut på skärmen.
Sen när jag broderade blev det ändå inte bra, färgfälten gled i sär. Men det går ju ändå att se vem bilden föreställer, och det räcker för M. Alltså fick bilden ändå hamna på en kortärmad tröja i joggingtyg.

Inga kommentarer: