torsdag 11 juni 2009

Skolavslutning!

Äldsta dottern P som nu gått ut sjuan har haft skolavslutning i kväll. Hon hade själv förslag på hur klänningen skulle se ut. Tyvärr sparade jag inte hennes skiss. Efter lite gemensamt bearbetande av idén blev det en helklockad kjol med ett liv i muddväv. Kjoltyget är en crepad polyester som fanns hemma. Muddväven fanns också hemma. Jag tyckte att den var onödigt grov, men kunde inte hitta någon i lika bra färg vare sig i affär eller på nätet, så det fick bli den ur egna lagret i alla fall. Axelbanden ljusterbara i längd, och avtagbara, med hjälp av återvunna spännen från mina slaktade amnings-BHn(!). Vi hade nämligen en tanke att klänningen skall kunna bäras med dubbelvikt mudd som empireskärning, eller med mudden nere vid höfterna som kjol. Fast när den väl var klar blev den klart snyggast som "vanlig" klänning, så jag tvivlar på att de andra varianterna kommer att tillämpas. Med andra ord kunde axelbanden ha sytts fast permanent.
I skarven mellan liv och kjol ett påsytt satinband. P testade många varianter ur gömmorna innan hon bestämde sig för brunt. Sen visade det sig inte alls så enkelt som vi trott att hitta bruna smycken. Slutade med att hon gjorde egna örhängen för att få dem som hon ville!




6 kommentarer:

Helena sa...

Jättefin klänning! Och tack för det fina swappaketet! :-)

Krisses hantverk sa...

Fin klänning! Jag skulle vilja lära mig att konstruera mönster. Att sy utan mönster är ju verkligen en konst.(fin dotter också).

Monica Therese sa...

Den ble skikkelig flott =) Takk for inspirasjon =)

Äppel Päppel sa...

Riktigt fin klänning! Och dotter också! :)

AMDAdesign sa...

Jätte fin klänning. Härligt svall i kjolen. Vilken vacker dotter du har =)

Fangoria sa...

Jättefin klänning!!