torsdag 18 juni 2009

Midsommarklänning

Kanske blir detta lilla G´s midsommarklänning i år!
Den är sydd av en rund secondhand bordsduk i somriga gröna nyanser. I grunden finns ett ottobremönster, men det är nog inte så mycket annat än ärmhålen som kvarstår av det mönstret... Nedtill har dukens bandkantning behållits. Ärmhål och halsringning är kantade med snedslå klippt av vanlig lakansväv. Sprundet i nacken kantade jag med en tunn snedslå klippt i duktyget, då lakansvarianten kändes lite för klumpig. Tryckknäppe i nacken.

Jag har så mycket bomullstyger som skulle göra sig bra som sommarklänningar till småflickor, och de är ju roliga att sy. Men behovet är ju inte oändligt...Funderar lite på någon marknad, men vet inte om jag skall satsa tid på att sy till något sådant.

3 kommentarer:

LillaBarn sa...

Jättefin... Jag har också ganska mycket bomullstyger hemma, men jag är fegis och vågar inte sätta saxen i dem...
Sy du upp ett par klänningar och byxor om du har tid, och prova sälj på marknad tycker jag!!

od Andulky sa...

Jättefin!! Håller med LillaBarn!

krajamaria sa...

Vilken fin klänning! Den hade jag gärna haft i storlek till mig själv...tyget var otroligt vackert! :)