måndag 22 juni 2009

Gröna perioden

Det verkar som att jag kommit i en grön period. Eller kanske bara en lat period. Då är det enklare att fortsätta sy i samma färg så slipper jag byta tråd i overlocken...
Av ett gammalt påslakan fick G en långärmad tunika. Från början är mönstret samma som i dessa. För att förenkla påklädning skippades knapparna och knäppningen helt och hållet. Lite extra vidd i stället, men det hade nog egentligen inte behövts. Kantbanden byttes ut mot muddar. För att det inte skulle bli helt tältlikt sydde jag två rader smock på livet, dvs sydde runt två varv med raksöm och lång stygnlängd, med elastisk undertråd. Enkelt och praktiskt, funkar bra i tunna tyger som detta.
Luftigt och svalt, men ändå visst solskydd.

4 kommentarer:

od Andulky sa...

Superfin! Underbart tyg!

Lilla Gryn sa...

Bra att den landade i tid. Ja, kan tänka mig att den är stor. Vore roligt med en livebild när det blir dax. Ha det bra!!

Moi! sa...

Å vilket härligt tyg!

LillaBarn sa...

Jättefin!! Jag syr med vit tråd oavsett vad det är för färg på plagget. Har inte lyckats klura ut hur man byter tråd än, och handboken är borta med vinden...
Mina vantar är verkligen bäst, nu är det så kallt här på kvällarna att det nästan snöar. (Det var kanske en liten överdrift. Fast kallt är det!)