torsdag 25 juni 2009

Somrigt &sött


tycker jag att detta blev.
Hittade en restbit av en singeljersey med frukt, bär och nyckelpigor på i skåpet. Gäller att passa på och använda upp småbitarna så länge det finns någon som har små plagg! Det blev en tunika till lilla G, med enfärgade ärmar. Mönstret är ett omgjort (framför allt förlängt) t-shirtmönster ur Ottobre 1/2004.
Jag är så glad åt att jag äntligen börjat få till hyfsade muddrullåer sydda med tvillingnål igen, ett tag blev det bara "volanger" av någon anledning. Blir ju snyggare om man syr med vanlig raksöm och inte elastisk raksöm. Här, där det finns ett sprund i nacken, tror jag det funkar, men jag vet inte om det går att använda vanlig raksöm om halskanten behöver vara ordentligt elastisk. Någon som brukar göra så?
Prickiga tights till går bra i hop med jordgubbarna på tröjtyget. Benen fick bli så långa som tygbiten räckte. Jag trodde de skulle sluta strax under knäna, men G har inte så långa ben som jag tycks tro...Det ser ju så lustigt ut när man syr, då grensömmen är lika lång som bensömmen!

5 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

Jättebra, superfina ihop, älskar den tyg med frukt, oj, vad sótt den blev med dubbel raksom, modellen är en söttnös och setet passar perfekt till henne och sommaren.

Doris_Assar sa...

Somrigt och fint! :-)

LillaBarn sa...

Jättesöt! Både tunika och modellen förståss. Vill också ha lite sommar nu så jag kan sy lite somriga kläder...

Mojebarn sa...

Som en somrig fruktsallad. Längden på benen blev ju jättebra. Jättesöt sommartjej.

Strömming sa...

Jättesöt tunika!

Jag har alltid sytt mina muddrullåer med raksöm vare sig det ska sträckas eller inte och det har alltid fungerat!