torsdag 22 oktober 2009

Traditionellt mönster i otraditionell färgkombination


Jenny med bloggen Jenns beställde ett par stjärnvantar i färgkombinationen rött och rosa. Stickade i Nallegarn.
Nu gjorde jag något jag borde ha gjort tidigare: vägde nystanen före och efter stickningen för att veta hur mycket av varje garnfärg som går åt. När jag var klar återstod så lite av det rosa nystanet att den lilla digitala hushållsvågen inte registrerade det som ett endaste gram!

Appropå kommentarer i föregående inlägg om vinteroverallen:

Såå stort projekt var det inte. Arbetsgången var ungefär fördelad så här:
Klippa till alla delar-ett arbetspass
Sy detaljer(broderi, fickor,förstärkningar,krage,vindslå,reflexer)-ett-två arbetspass
Sy i hop ytteroverallen+ sy i hop fodret-ett arbetspass
Sy i hop ytteroverall och foder med blixtlås och krage,ärm och benavslutningar-ett-två arbetspass

Ett arbetspass är för mig en lilla G tupplur eller en stund efter att barnen kommit sig i säng, sisådär 1-2 timmar långt.

Lönar set sig då att sy en vinteroverall? Tja, det beror på vad man jämför med. Nu köper jag ju inte tyger och sytillbehör specifikt för varje projekt, utan använder det jag har hemma, så det är lite svårt att uppskatta vad olika saker har kostat. Men mer än 200 kr tror jag inte att materialet har kostat, sannolikt mindre. Så jämfört med att köpa en ny overall tror jag faktiskt att det blir billigare, även om man jämför med lågprisaffärer som Rusta och dylikt. Någon arbetskostnad har jag förstås inte räknat med, men sy vill jag ju ändå göra. Alltså försöker jag tänka ut projekt som behövs, åtminstone liiite. När tröj och byxhyllorna i garderoberna svämmar över gäller det alltså att hitta annat att sy!

Jag tillhör således dem som faktiskt tycker att det lönar sig att sy, även ekonomiskt. Men jag får ju erkänna att det ligger en del kapital bundet i mitt syrum, på hyllor och i garderober i form av lager...
Sen tycker jag det är betydligt roligare att sy än att gå i klädaffärer, särskilt om det innebär att någon av barnen skall med för att prova. Det har inte hänt sig många gånger.

5 kommentarer:

Myssel sa...

Åh! Dom finaste vantar jag sett någon gång tror jag. Så mysig kombo!

LillaBarn sa...

Fina vantar, och håller med dig delvis när det kommer till syendet. Enda skillnaden är väl att vissa av mina plagg blir lite dyrare eller lika dyra som köpeplagg, är att jag köper lite tyger hemma i Sverige och sen postar hit. Så då får jag ju betala först när jag ska skicka pengar härifrån via bank till Svensk bank och det kostar ju en del. Sen ska porto hit betalas också, och det är inte billigt direkt. Men det är ju så roligt att barnen får ha på sig kläder som ingen annan har här. Men sen blir det ju billigt med kläder man syr av loppistyger, och sånt har jag en hel garderob full, till makens förtret (han hade hellre sett att vi la in lite kläder där istället...). Oj vilken jättelång kommentar....

Beata sa...

Vantarna är supersnygga!

Aleisa Ribalta sa...

los guantes más lindos no se decir, pero estos y los de rino son de los más lindos q he visto.

HomeRiver sa...

Oj, vilken tur du hade med garnmängden! Och vilket fint resultat :-)