tisdag 18 januari 2011

Sista julklappen


Den sista lilla obloggade julklappen tror jag att detta är. Ett par "galonhandskar"till G. Yttertyget är någonsorts plastbelagd polyester. Fodrade med en röd ylletröja som varit någon av de äldre tjejernas. När jag plockade in den från vinden visade den sig vara maläten med några små hål, varför jag raskt körde den i tvättmaskin på ett varmt program för att filta den. Blev lagom tjockt och fortfarande ändå så pass smidigt att det funkar som foder.
Mönstret är ett jag ritat av ett par uppsprättade köpehandskar som P hade då hon var liten. Väldigt stora och oformliga, men som funkar väldigt bra att använda, vet jag av tidigare erfarenhet. Dock gjorde jag missen att sätta resåren vid handledsnivå på insidan av handleden. Såg sedan att på det par jag sytt tidigare har jag det på handryggssidan, och de ser snyggare ut. Kanske borde resåren gå varvet runt. Längst upp sitter en resår i sydd kanal. Den skall rynka i hop vanten rejält, för att göra att den hålls kvar utan på overallen.
Reflex förstås, jag försöker klämma in sådana på alla ytterkläder.
Vantarna blev inte vackra, men används flitigt och borde vara hyfsat varma och någorlunda vattentåliga. Fast vi har inte haft en enda dag med töväder sedan början av november, så hittills är det mest värmen som behövts.

1 kommentar:

Y sa...

dom där var väl visst snygga, och jkligt smarta!