onsdag 26 januari 2011

Första tröjan!


När jag skrev om flätstickning i förra inlägget kom jag att tänka på den allra första tröjan jag stickade. Jag har den fortfarande kvar, fullt användbar!
Denna stickade jag när jag var ca 13 år, dvs tidigt 1980-tal. Tjockt yllegarn och stickor ca nr 5-6. Något riktigt mönster tror jag inte att jag hade. Förmodligen något jag tog maskantal och sådant från, men kombinationen mosstickning och flätor var nog egen komposition eller ett förslag för min mamma.
Av bilderna kan man dra följande slutsatser: 1. jag slänger inte användbara kläder bara för att de har några år på nacken. 2. Stickat är oslagbart då det gäller att anpassa sig till kroppsformen. Provdockan är inställd efter mina nuvarande mått. Så såg jag inte ut som 13-åring. De figursydda kavajer jag gjorde i tonåren passar inte nu, om vi så säger... 3. Jag gillade ljusblått redan på den tiden.

1 kommentar:

mulliga m sa...

Vilken underbar tröja! Jag gillar både mosstickning och flätor :)