måndag 2 februari 2009

Reparation

M sliter kläder på ett annat sätt än vad storasystrarna gjort. Den vinteroverall som i höstas såg helt fräsch ut var nu rejält nött längs med inre bensömmen. Det Gortexliknande tyget var inte så slitstarkt. På knän och rumpa är det förstärkt med ett annat tyg, men inte längs inre bensömmen. Tyvärr tog jag ingen bild på hur det såg ut innan åtgärd. Tänkte liksom inte att en reparation var något att blogga om. Men, många bloggare försöker ju vara ekologiska, och det allra mest ekologiska och ekonomiska är ju att använda det man har i stället för att köpa eller sy nytt!
Detta var alltså vad jag gjorde: Jag klippte en rejält bred snedslå av bävernylon tillräckligt lång för bägge inre bensömmarna. Sen sydde jag fast den längs ena sidan räta mot räta, vek över och sydde en stickning längs andra sidan. Det är ju lite pillrigt att komma åt inne i ett färdigt vinteroverallben, men det går. Det mest irriterande var att symaskinen bara tuggade. Antingen blev det inga stygn alls, eller så blev det stora tjorvar på baksidan. Jag försökte sy med jeansnål 100 för att inte riskera att nålen skulle gå av. När jag provsydde på att tunnare material funkade maskinen. Var på väg att ge upp och övervägde att sy för hand. Provade att byta till en vanlig 80 nål,och då funkade det bättre. Inte bra, men acceptabelt, så jag slapp i alla fall att sy för hand. I verkligheten syns inte lagningen lika tydligt som på bilden. Färgen stämmer bra, men bävernylonens blankare yta lyser upp i blixtljuset.
I väntan på att overallen skulle lagas letade jag fram en annan hemsydd overall. Den är gjord efter samma mönster, men klippt i fler delar och gjord i bävernylon+ förstärkningar. Foder i ett tunnt vadderat tyg + teddy som inte går ner hela vägen i armar och ben. Den har också blixtlås i bensluten vilket jag tyckte borde vara praktiskt när de skall dras över stövlarna. I praktiken används de dock inte så ofta, utan det funkar lika bra utan bara benen är tillräckligt vida. Lite pilliga var de att sy också.
Den är redan använd av bägge storasystrarna, vilket ffa märks på reflexbanden som nötts bort över knäna. Inget smart ställe att sy reflexband runt om på...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hej hemlisen här igen... Ställer frågan igen eftersom jag har lite bråttom i planeringen:

Jag skulle vilja veta vad BARNEN gillar för färger? Jag vet ju att barn som blivit lite större har om möjligt ännu mer vilja än dom små... men det vet jag inte utav egen erfarenhet......... :)

Svara gärna här... jag kikar in igen imorrn...

Heimlaga sa...

Hej! Ingen av barnen har någon tydlig favoritfärg, men jag bad dem nämna någon färg de gillar och svaren blev: P14år mörklila(typ plommon) och brunt. L11år röd. M 4 år svart och vitt. G gillar nog det jag gillar...Hon gör sig dock bäst i klara färger.
Spännande...

Lattjo liten pryl sa...

Jättekul att läsa om lagade plagg också tycker jag! Det inspirerar även det. Jag skulle vilja länka till din braiga blogg!! :) Hoppas det går bra.... för det är redan gjort liksom, hehe....

Mvh,
Linda

od Andulky sa...

Vi har också lagar här hemma. Det är tur man kan göra sånt också :-).