måndag 23 februari 2009

Falska flätor

Hittade av en slump ett roligt sockmönster på Sveriges stickförenings sidor. Annars brukar jag inte använda mönster till sockor, men det här verkade lite roligt, och ändå så enkelt att det gick att sticka framför teven. Själva flätorna består av fyra olika varv som upprepas, och som inte kräver någon hjälpsticka(det är väl därför de kallas falska), så det går snabbt att lära sig.
Flätorna skulle nog ha kommit ännu mera till sin rätt på ett enfärgat garn, men jag var så sugen på att sticka något av detta, som är Novitas Nalle Colori.
Det som också var bra med mönstret var att det
har förstärkt hällapp. Det har jag hört talas om,men aldrig provat sticka förr. Jag trodde att det innebar att själva undersidan av hälen på något sätt stickas tjockare. I det här mönstret var det dock så att säga baksidan av hälen som var förstärkt, genom att varannan maska lyfts på alla räta varv. Jag fortsatte dock med samma teknik även under hälen, för det är där mina sockor slits. Jag förstår egentligen inte varför det blir som det blir av tekniken, men tjockare blir det, och ungefär dubbelt så lång tid tar det att sticka. Nu hoppas jag att det tar dubbelt så lång tid att nöta hål också!

2 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefina! Ser mycket sköna ut!

od Andulky sa...

Svar på din fråga :-)
Elias är inte blöjfri men hemma går han utan blöja. Han har problem med exem och har tygblöja annars. Bajsa gör han på toa. Kissa också - ibland. Vissa dar bättre än andra :-)
/Anna