onsdag 4 februari 2009

Knappar i body

Jag tycker inte om tryckknappar som man skall spika fast. Orsaken är säkert att jag har en billig, dålig tång som inte fäster tryckknäppena ordentligt, utan jag brukar oftast behöva spika också. Och nästan alltid går det åt några extra ringar där taggarna böjts åt fel håll. Strul, mao! Därför brukar jag hellre använda vanliga, hederliga knappar. Så är jag ju knappsamlare också...
Tänkte visa hur jag syr grenen för att det skall funka med knappar och knapphål, det behöver ju vara stadigare än bara en muddremsa.
Jag använder ett bodymönster ur någon Ottobre. Runt ben-
öppningarna syr jag en vanlig dubbelvikt muddremsa, eller dubbelvikt remsa av bodyns tyg som här, räta mot räta. Som man syr en halsringning på en tröja t.ex. Remsorna skall vara något kortare än benöppningarna så att man sträcker dem "lagom". Detta är alltså gjort på första bilden.
Sen klipper jag till två rektangulära bitar som är något bredare än grendelarna,det skall alltså finnas lite sömnsmån i ändarna. En längre för bakstycket som skall vikas dubbelt, en kortare för framstycket som bara blir som en infodring. Vliseline strykes på bägge. Sen brukar jag overlocka den långsida som inte skall sys fast i grendelarna. Därefter sys de fast räta mot räta på fram respektive bakstycket.
Bakstyckets knapplist viks därefter dubbel med rätsidan innåt och sys i hop i ändarna. Vändes åter rätt och en stickning sys över sömnsmånen. Ungefär som när man syr en manchett på en skjorta.
Framstyckets infodring vänds till avigan, kanterna viks in och sys fast med en smal stickning ytterst i mudden längs benöppningarna. Här brukar jag inte sy någon stickning tvärsöver, infodringen hålls ändå på plats av knapphålen. Knapparna brukar jag alltså sy på bakstyckets knapplist. Två eller tre knappar beroende på deras storlek, funktionsmässigt räcker det gott med två.
Nu ser denna body sannolikt ovanligt bred ut i grenen. Vi har hittills använt tygblöjor av vikmodell, och de är ju lite bredare än vanliga engångsblöjor, så bodymodellen är alls inte överdimensionerad. Nu har lilla G dock tvärt fått övergå till Up&Go-blöjor, för hon vägrar att ligga på skötbordet mer än tre sekunder...Jag har dock inte upplevt att bodyn skulle kännas klumpig med sådana blöjor heller. Vill man ha den smalare så är det ju bara att klippa benöppningarna utan sömnsmån och/eller sy en smalare muddremsa längs benöppningarna.
Jag använder även dubbelvikt mudd i hals och ärmslut. Dels är det enklare att sy än smala kantremsor (rullåer-fast hur stavas det egentligen?), och dels gillar jag att bodyn ser mer "rejäl" ut, mer som en tröja.
Tyg från Olssons Tyger. Applikation från gårdagens påslakansbyxor, ja inte från byxorna då, men från samma tyg.
Suck, att det skall vara så hopplöst att få ordning på bilder och text, de hamnar inte som jag vill...




4 kommentarer:

od Andulky sa...

Vad fin! Kul med vanliga knappar!

Veronica Tingvall sa...

Det blir ju så fint med vanliga knappar också...
Hoppas du får en härlig dag
kram/veronica

Anonym sa...

Sa gulligt det blir med "vanliga" knappar! Far en helt annan "touch".

Doris_Assar sa...

Vilken kul idé! Och vilken toppsnygg body det blev med applikationen!