måndag 11 juli 2011

Snabbfix

Jag var på stan och letade shorts eller halvlånga byxor på sportaffärerna. De brukar ha bäst utbud av funktionella shorts, med rejäla och smarta fickor. Hittade dock inga som passade utan for hem igen. Tur var väl det, för väl hemma insåg jag att jag nog faktiskt hade en del shorts i garderoben, och att halvlånga byxor var enkelt att fixa.

Dessa jeans har legat i garderoben några år utan att användas. Jag tror att tanken var att de skulle vara någon form av highwater längd, men på mig såg de bara ut att vara aningen för korta. De fruktansvärt fyrkantiga bakfickorna är heller inte klädsamma, jag vet inte hur jag tänkte då jag köpte byxorna.Upptill sitter de dock bra. Att bara kapa benen vore att gå miste om blixtlåsen i beneslutet. Och så var det detta med att jag gillar fickor:

Jag drog helt enkelt upp benslutet utanpå låret, så mycket det gick innan kanten började stick ut under fållen. På så vis bildades fickor på framsidan av benet, ovan knät. På baksidan sydda jag igen och klippte bort överflödigt tyg för att det inte skulle bli så tjockt. På framsidan har ena sidan ett knäppe, den andra sidan är en öppen ficka. Blixtlåsen i benslutet är dessutom ingångar till ytterligare två fickor med ingång från sidan, eftersom jag sydde fast fickpåsarna mot fållen.
Nu blir de förhoppningsvis använda åtminstone någon gång per år!

Nästa fix:
Vinterns favoritjeans hade fått hål på ena knät. Jag nöter alltid hål under högra knät på alla jeans, jag vet inte hur jag bär mig åt! Det vänstra knät kan se i stort sett onött ut, när det går hål på det högra. En del betalar ju dyrt för att köpa nya jeans som ser slitna och trasiga ut, men det har jag aldrig förstått mig på... Jag lappar mina jeans, men jag använder ogärna lappade jeans utanför hemmet. Alltså blir de oftast liggande, jag behöver inte så många par. Och korta jeansshorts är inte riktigt heller min grej. Nu räddadde jag favoriterna genom att kapa benet strax ovan hålet, och sy på en bred kant av tyget från underbenet. Eftersom modellen hade raka ben fungerade det utan extra anpassning. På så vis fick jag en längd nedanom knät.
Detta par har fortsatt att vara favoriter, de är så skönt inbodda! Snart har jag väl nött hål på kanten nedan om knät också...
Tröjan på bilden är också en Heimlaga. Jag hittade i Härmä i fjol en bit svart viscosetrikå med flera konstiga tryck. Kanske någon sorts provbit från textilindustrin. En stor blomma, som för mina tankar till allmogemåleri, fick pryda framsidan. Tröjan blev ganska lång, eftersom jag ville få plats med hela blomman. Ärmar och baksida av enfärgad svart viscose. Det tryckta tyget är dock tryckt på vitt tyg(!) så vi får se hur färgerna förändras efter några tvättar.

1 kommentar:

Maria sa...

Jag har också hål på högerknät på mina byxor! Smart att sy om dem som du gjorde, jag tror att jag måste norpa den tanken. Jag har även funderat på om man kan klippa av dem och sätta dit en mudd.