onsdag 30 juni 2010

Vi håller på att säga Hej Då...

...till vår ryska utbytesstudent E som bott hos oss sedan i augusti. Nu har hon bara några dagar kvar här, och många ledsna Hej Då'n att säga till alla dem hon har lärt känna.
Det har varit en positiv erfarenhet att möta henne, och detta med att vara värdfamilj för utbytesstudenter är något jag verkligen vill rekommendera! Om någon av er har möjlighet att ta emot någon redan nu i höst, så finns här en lista på alla dem som kommer till Sverige via AFS, som är den organisation E kommit med.
Jag undrade om jag möjligen kunde sy något åt henne som en liten avskedspresent, och hon verkade uppriktigt glad och började botanisera bland mina tyger. Valet föll på ett vävt, grönt lapptäcksmönstrat tyg. Resultatet blev denna klänning, efter samma mönster som jag använt till mig själv här.

Av de bitar som blev över blev det en liten klänning åt lilla G efter samma mönster som i detta inlägg. Nu med ca 6-8 cm mindre vidd i varje del, men fortfarande rejält vid. Sydde två varv med smocktråd för att få lite midja. Det här tyget, som för ovanlighetens skull inte är återbruk, är lite styvare, så kjolen står ut som om hon hade tyllunderkjol...
Lilla G och E har blivit riktigt goda vänner, och det kommer att bli svårt att förklara för G vart E tar vägen, och varför. Hon har ju funnits med i nästan halva hennes liv, så jag tror inte att hon minns att E inte alltid bott hos oss.

4 kommentarer:

Maria sa...

Jättefin den klänningen också. Hur är mönstret i storlek tycker du, kan man sy enligt den storlek man normalt brukar ha?

Heimlaga sa...

På vuxenklänningen var nog storleken ungefär som förväntat, men jag brukar mäta och jämföra med måttabellerna och snedda lite mellan olika storlekar beroende på måtten. På barnklänningen -som egentligen är någon sorts blus-är vidden alltså enorm...

Aleisa Ribalta sa...

Men åååååååhhhhhh, jag älskar båda klänningar, så superfina och ljuvliga, förresten G har vuxit sååå mycket! Kram!

Lowella sa...

Jättefina klänningar till båda flickorna. Riktigt kul tyg som du använt.