fredag 4 juni 2010

Jacka med 70-tals känsla


Lilla Gs ärvda vovvov-jacka är på villovägar. Förmodligen glömd eller gömd någonstans, så jag räknar med att den kommer till handa."He såm it e stoli, he kåmber ti handa", säger vi i Österbotten. Men det gav mig i alla fall en anledning att sy en ny jacka. För nu har G envisats att gå med sin yllejacka till och från dagis, även när det varit 20 grader ute...Yllejackan har för övrigt blivit betydligt mer använd än jag förväntat mig.
Nu använde jag åter igen samma mönster, från Ottobre 3/2004 . Som yttertyg en rostbrun manchester. Till foder en blommig gardinskappa . Bägge tygerna sannolikt från Kupan. Egentligen hade jag tänkt kanta med knallorange muddväv, men det föll på att jag inte hade några lämpliga orange knappar i rätt storlek hemma. Alltså fick det bli gult i stället.
Fickan fastsydd med en dekorativ quiltsöm, typ tvåraders korsstygn.

Reflex och Heimlagamärke bak

Febrig och myggbiten G poserar ändå glatt. Hon älskar fickor som man kan ha händerna i!
Matchande apor&lejonmössa syddes också.

Jag håller nu på att växla ner inför sommaren. Från och med den här veckan jobbar jag ca 35 % mot mina vanliga 90%. Så mycket extra sytid hade jag dock inte räknat med. Men igår, första helt lediga dagen, var 2 av 5 barn sjuka med feber, huvudvärk och ont i kroppen. I dag 4 av 5...
Några dock på bättringsvägen redan. Så det har blivit Bolibompamaraton i soffan för barnen och symaskinstid för mig!

6 kommentarer:

od Andulky sa...

Så underbar!!!
Sitter perfekt på och färgerna är underbara!!
Krya på er!
/Anna

Lowella sa...

Vilken härlig jacka, ser så otroligt arbetad och fin ut! Härliga färger dessutom.

OttoPippi sa...

Den här gillade jag JÄTTEMYCKET!!! Helt löjligt cool jacka på alla sätt och vis!!!
Kram!

Mallaching sa...

Riktigt snygg jacka!!!

Doris_Assar sa...

Wow så cool!!!!

rockefår sa...

For en flott jakke, fine farger og fine stoffer og ikke minst flott sydd!