onsdag 12 augusti 2009

Kjolen


Så är då kjolen till folkdräkten från Munsala också klar. Tyget är ett randigt ylletyg, i huvudsak blått-flaggblått enligt dottern- med ränder i vitt, grönt, rött, gult och svart. Som jag har förstått det brukade man inte klippa till kjolen, utan man använde helt enkelt det tyg man hade vävt, och veckade/fållade olika mycket beroende på storlek.
För att få veckningen jämn behövdes lite räkneövning. Jag ville ha lite marginal uppåt, och nu blev tygbredden ca 10 cm större än mitt midjemått. Det fick bli ett extra, djupt motveck i anslutning till sprundet.Knäppningen sker med hakar och hyskor, och jag passade på att sy in tre rader hyskor för varierande midjemått. De som inte används kan behändigt petas in under vecket. Det verkar kanske lite konstigt att inte sy exakt måttanpassat när jag nu syr till mig själv och skulle ha möjlighet till detta, men jag har sett på min mammas dräkt att den har behövts anpassas både uppåt och neråt i storlek genom åren. Kanske kommer mitt midjemått att variera med åren( skulle inte alls förvåna mig), och kanske skall den i framtiden bäras av någon av döttrarna. Sen är det ju förstås inte så dumt att kunna variera midjemått vid t ex julbord heller...



Linningen är sydd med ett ripsband på insidan. Som ni kan se på närbilderna har jag använt overlocken till att kasta ändarna på tyget. Det är förmodligen helt vanvördigt och "förbjudet" enligt hemslöjdsmänniskor. Nu strävar jag inte mot att sy ett museiföremål utan en dräkt att använda, så jag har fritt blandat tekninker allt efter vad som verkat mest praktiskt. Fållad är den dock för hand.

Så återstår ett förkläde att sy. Hoppet finns att det skall vara klart till lördag!

4 kommentarer:

Pysselpedagog sa...

Hejja på!!! Ser fram emot att få ta del av resultatet...
Pysselpedagog

Doris_Assar sa...

Oj oj oj vilket hantverk!!!!!! Imponerad! Kul att jag gissade rätt också ;-)

LillaBarn sa...

Ja, jag säger då det Vilket hantverk!!! Så min gissning var inte sådär jättebra...

Ett Tu Tre sa...

Smart att anpassa kjolen så att den passar läänge. Kropen ändrar ju onekligen på sig då och då, av olika anledningar, och en folkdräkt är ju inget man har bara en säsong. Fint blir det!