onsdag 7 januari 2009

Tråkbild av tråkklänning.

Hade en tanke att sy en förklädesklänning åt lilla G till jul. Av flera tänkbara tyger föll valet en sen kväll på en grön småmönstrad (lingon)köksgardin med en liten volang nertill. Använde ett modifierat Ottobremönster. För att behålla volangen klippte jag fållen rak, och inte rundad som brukligt är. Ottobres mönster brukar vara korta och breda, så även sådant är justerat. Klippte till klänningen innan jag gick och lade mig. När sen lilla G, som annars brukar sova hela nätter, fick för sig att dagen började 04.30, gick vi ner i källaren för att inte störa de övriga. Jag sydde klart klänningen bortsett från knappar och knapphål innan jag provade den. Då tappade jag helt sugen, för den såg inte alls bra ut på! Totalt opraktiskt verkade det också för lilltjejen som precis har börjat krypa...
Nåja, dagen efter gjorde jag den i allafall klar. Använd blev den dock inte under julen. Det är mer praktiskt med byxor på en krypare! När jag sen skulle fota den var blixten inställd på något konstigt sätt som jag glömt hur man skulle fixa, så bilden blev lika dyster som klänningen...
Nåja, något lärde jag mig väl av detta också? Jo, att nederkanten nog skall vara rundad trots allt. Att förklädesklänningar må vara gulliga, men inte i krypåldern. Och att "nollställa" blixten till automatikläget lärde jag mig sen. Dessutom var det ju inte något dyrt material att öva sig på!

Inga kommentarer: