tisdag 13 januari 2009

Fluga!

På Tjugonde dag Knut är det kanske dags att blogga om det som skulle bli sonens julfluga. På julen var den dock bara halvfärdig, trots att det ju på alla sätt var ett synnerligen litet projekt, men han hade den senare under mellandagarna på en släktträff. Skjorta med fluga tycker jag är ett utmärkt sätt att få en 4-årig kille att se uppklädd ut!
Han har en köpefluga sedan tidigare, rosa med svarta prickar, men nu var det dags för lite förnyelse. Funderade på vad jag kunde ha för lämplig tygbit, helst blank i fin färg och mönster. Kom på att jag har ett gäng gamla slipsar avsatta
för att göra snedslå av, och det var ju det perfekta tyget. Modellen är tagen från hans gamla fluga.
Vändsydde ett lagom brett tygstycke som sedan syddes i hop till en ring till själva flugan. Omtaget (också sytt som en kanal) syddes fast för hand. Den långa remsan som skall vara runt halsen var lätt att kränga till rätan med hjälp av en grillpinne i trä, tyget är ju så halt.Bandet runt halsen snodde sig lite, jag vågade inte riktigt pressa med tillräckligt varmt strykjärn, men det syns ju inte under skjortkragen. I ena änden, den som sticks under omtaget runt flugan, syddes en vanlig hake fast. Spännet som gör att man kan justera storleken, samt ringen i andra änden, som fästs i haken, är tillvara tagna från en kasserad BH.



2 kommentarer:

Vindling sa...

Så gulligt. :)

Veronica Tingvall sa...

Vad kul att du vill vara med och tävla om tofflorna. Kul att hitta till din blogg också, hit kommer jag gärna tillbaka.
Flugan är hur söt som helst...
/Veronica