torsdag 8 januari 2009

Gynther x 3

Besökte stans antikvariat innan jul, och hittade flera skojiga syböcker. Sedan tidigare har jag haft, men knappt använt,Elsebeth Gynthers Nya Barnkläder i småbarnsstorlekar(62-104 cm). När jag började läsa sybloggar insåg jag dock att den kanske inte är så dum i alla fall... Nu hittade jag "samma" bok i storlekar 110- 146, samt en med vuxenstorlekar, både dam och herr! Visste inte om att de fanns annat än för småbarn. Juniorvarianten är från 1979 och vuxenboken från 1985. Min småbarns bok är från 1986, jag vet inte om det finns tidigare utgåvor också? Det är förstås inte exakt samma modeller i de tre böckerna, men de påminner starkt om varandra!
Misstänker att mina äldre döttrar inte riktigt skulle uppskatta modellerna, men kunde inte låta bli att köpa böckerna ändå.

Hittade flera andra roliga böcker också, bland annat "Nya enkla kläder för barn och vuxna" av Kerstin Lokrantz, från 1975. Det känns som riktigt typiska 70-talskläder, internationella och ofta unisex. Till exempel mönster/beskrivning till
samekolt, nordafrikansk djellaba(långrock av ylle), indisk kurtha och svensk spelmansskjorta. Det ingår inget mönsterark, utan mönstrena är ritade på millimeterpapper för förstoring. Å andra sidan är de flesta mönster mycket enkla, eftersom det handlar om traditionella, enkla kläder från olika kulturer. Kanske kommer jag nog aldrig att klä mig i något sådant, men boken kändes ändå som en liten kulturskatt!
Köpte dessutom 3 böcker från 1980-talet, så när det kommer igen på allvar så är jag väl rustad...

Inga kommentarer: