måndag 4 oktober 2010

Jacka modell 2003


M har börjat använda en jacka som syddes åt L 2003. Att plocka fram kläder jag sytt för flera år sedan kan ge lite blandade känslor. Ser jag det positivt kan jag tänka att i vissa fall har jag ändå utvecklats... Men den här jackan tycker jag fortfarande är snygg! Dessutom syns det knappt att den är använd, men det är den.
Yttertyget är en plastad nylon(?), fodrad med fleece.Broderi i form av en kälkåkande pingvin både på rygg och bröst.

Det fanns nog matchande byxor till också från samma årtal, men de har inte dykt upp än... Men förra våren sydde jag dessa byxor, som också passar till och är i samma yttertyg som jackan. Det jag inte hade då, men som jag har skaffat nu, är något som heter liquiseam. Ett sorts klister för att täta sömmar, laga revor i regnkläder osv. Täta sömmar kan man enligt istruktionerna göra både från ut och insida. Eftersom dessa byxor är fodrade testade jag nu att täta från utsidan. Arbetet skall lämpligen göras utomhus, eftersom limmet är lösningsmedelsbaserat. Dessutom härdar det med hjälp av luftfuktigheten, så det går snabbare utomhus. Mest praktiskt vore det nog att ha hjälp att hålla i sär sömmen, Nu löste jag det genom att stoppa i en kudde, eftersom det var grensömmen jag tänkte täta. Lite träning kan nog ge ett snyggare resultat, nu blev det lite ojämt, men förhoppningsvis gör det ändå nytta. Och när byxorna är på och i användning hinner man inte se sådana detaljer...

Kan inte låta bli att visa en bild från 2003 också, på jackan och dess ursprungliga ägare. Plus storasyster i en snarlik jacka. Visst är de fina! Det känns inte som att det var så länge sedan 2003, men när jag ser döttrarna inser jag ju att det faktiskt gått några år...

Inga kommentarer: