måndag 25 oktober 2010

Troll


M brukar inte vara så engagerad i vad jag syr, men för ett tag sedan fick han syn på Johanna Ahlards troll där de låg i hyllan i form av interlock, och då ville han ha en sådan tröja. För att den inte skulle bli för orolig och pyjamaslik fick den enfärgade svarta ärmar. Hög mudd, närmast turtleneck, i halsen. Jag sydde storlek 128, och lite långa muddar också i ärmar och nedtill, eftersom interlock brukar ha en tendens att bli väldigt kort och bred. Men insåg då jag hängde upp tröjan för fotografering, att den nog blivit alldeles för stor. Det är ju inte första gången det händer sig då jag syr, och då brukar kläderna bara få ligga till sig tills barnet vuxit i fatt. Men eftersom denna nu bar ett "beställningsjobb" och jag inte är så säker på att M fortfarande vill ha troll på tröjan om si så där 2-3 år, så blev det till att göra om. Jag kapade ärmar och nedtill och sydde på muddarna igen, något förkortade även de. Nu är tröjan lite bred över axlarna, men annars passar den bra och har kommit i användning.

Jag vill också tacka Lowella för en award som jag fått. Jag brukar dock säga tack, men nej tack, till awarder och inte föra dessa vidare eller berätta "sanningar" om mig. Vilka sybloggar som inspirerar mig syns lätt på läslisten. Jag försöker uppdatera den ibland, både tillföra nya men också plocka bort från listan. Ofta är det ju mer intressant när man hittar någon ny blogg. Många av de "gamla" sybloggarna är ju förvisso duktiga att sy, men när det mer bli serieproduktion till försäljning i olika affärer så är de inte längre så intressanta ur inspirationssynpunkt. Och alla har vi ju vissa modeller/plagg som återkommer och tenderar upprepa sig, så även jag. Så nu skall jag samla på mig lite nya bloggar att följa!

Inga kommentarer: