måndag 19 april 2010

Viscosetunika


En tunika till mig själv i en grå och vitrutig viscose som jag köpte på rea hos Olssons tyger för ett tag sedan, för kanske 10 kr m eller något liknande.
Mönstret är från Ottobre 5/2008. Helt sanslös storlek! Jag sydde innan jul en i stl 34 till dotter P, men den blev alldeles för bred över axlarna, så den har inte blivit använd. Lat som jag är började jag nu med att prova denna, för att se om jag möjligen skulle kunna använda samma mönster och bara ändra lite sömnsmån och dylikt. Och hennes 34a satt perfekt på mig som enligt måttabeller brukar ligga kring stl 42! Det ända som inte funkade var resåren längst ner i ärmen som var för snäv åt mig...
Alltså använde jag samma mönster, men med en del förenklingar.
Jag är ingen tunikamänniska egentligen, de brukar mest kännas och se ut som mammaklänningar. Den här är dock inte jättevid, så kanske kommer den att bli använd. Tyget är i allafall både skönt och snyggt, enligt mig.
Upptäckte att dotterns ursprungstunika inte var bloggad. Detta sannolikt för att bilderna var så dåliga att man ser detaljerna dåligt på det mörkgrå tyget. Denna har sydda sk pintuck veck. Det är dessa jag på min rationaliserat bort till förmån för en enkel rynkning. Dessutom är det här en längre variant än min.

1 kommentar:

ett tu tre sa...

Snygg tunika!
Jag inser mer och mer att ju större storlekar man syr dest mer måste man testsy - trist när plagg bara blir hängande.
Tack för tipset med insnitt i ryggen ... det kommer kanske väl till pass.