tisdag 26 maj 2009

Barndomsminnen till Australien!




Jag fick för ett tag sedan en förfrågan från Lilla Barn, som har en otroligt rolig syblogg, om jag kunde sticka Lovikkavantar. "Sådana där som man får munnen full med ludd av..." Och det gjorde jag så gärna! Visserligen var det säkert 25 år sedan jag stickade några sådana, och något mönster hade jag inte, men det gick bra ändå. Lilla Barn mailade en bild på vad det var hon tänkte sig, så att vi var överens om vad som avsågs. Och nu har de nått fram till Australien, där Lilla Barn bor!
Det vore ju en exportmarknad att satsa på-då finns "behov" av vantar året runt;)
Jag skriver "behov" eftersom vid ett tillfälle under mailkontakten med Lilla Barn hade hon + 14 grader och tyckte det var kallt. Samtidigt var det också + 14 grader här, och grannens ungar var ute och cyklade i shorts i rena glädjen över att våren kommit...


Varför är det tre vantar på den ena bilden? Jo, för att visa två saker:
För det första hur Lovikkavanten ser ut före och efter "efterbehandling". Originalen luddas med kardor, men några sådana har inte jag. Tog en oanvänd nagelborste i stället för att ludda upp ytan både på in och utsida av vanten.
För det andra för att visa hur jag funkar. Jag hade ju inget mönster, men däremot Lilla Barns handmått, som visade sig stämma bra överens med mina. Första vanten jag stickade blev dock onödigt smal. Då ids jag inte riva upp denna-bortkastat arbete tycker jag inte om- utan jag stickade helt enkelt nya lite större, som passade bättre. Den som blev för liten skall få en make och blir sedan lagom åt någon av döttrarna.
Tack Lilla Barn för de fina bilderna från din strand!

6 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Vilken kul grej! Fina vantar :-)

Botilda sa...

Lovikkavantar är verkligen toppen! Och bär många barndomsminnen. Jag stickade några i vintras och tänkte fylla på förrådet med ännu fler. Nu lyckade du ju alldeles förträffligt på egen hand, men för andra finns det mönster på flera ställen ute på webben. Järbo tror jag och en del sticksajter.

Madelene sa...

He he, ja det låter lite som LillaBarn det med en beställning på Lovikkavantar när man bor i Australien ;0) Hon har humor! :0)

Retro Elephant sa...

Underbara vantar. Hihi, 14 grader är ju varmt! :)

//Lina

LillaBarn sa...

Ja, och ingen är väl nöjdare än jag iallafall. Max har redan provsmakat och de är alldeles lagom luddiga för att han aldrig kommer stoppa dem i munnen igen!! Love them, nu ska jag sätta ut dem på min blogg också!!

Strömming sa...

Underbara vantar!

Men det är relativt det där med värme/kyla. När jag bodde i Australien var verklien 14 grader KALLT!!! Vi var tvungna att gå i kjol i skolan även på vintern när det var just ungefär så varmt mitt på dagen och det var väldigt kallt medan nu när jag bor här igen så är det väldigt väldigt skönt med 14 grader mitt på dagen. Jag ha nog aldrig frusit så mycket i hela mitt liv som under mina 2 år i Australien!!!