söndag 3 mars 2024

Randigt





 ... är Gs favoritmönster på tröjor just nu. Innan jul fick jag ett önskemål på en fluffig stickad tröja i grönt och blått. Beställde garn, drops Air ( 65% alpacka, 28% polyamid, 7% ull). Senare skickade G en bild på en tröja, och då hade jag tur: grönt och blått var just av de nyanser jag beställt! Mönster tog jag härifrån, lite skönt med rätt sorts garn så jag kunde följa beskrivningen. 

Tröjan stickades uppifrån och ner, och det är första gången jag prövat det. Jag var lite skeptisk först men det fungerade jättebra, och det blir inte en enda liten söm att sy efteråt! Dessutom var det en lyckoträff, för trots att jag gjorde tröjan längre än vad som stod i mönstret så tyckte G att den var för kort. Och då gick det ju att riva upp mudden och sticka den en rand längre! Men att riva upp ett fluffigt och lurvigt garn är ingen favoritsyssla, så bättre är det om det blir rätt från början. Det här var dock en julklapp så ingen provning gjordes förrän den var helt klar, inslagen och uppackad. Att sticka uppifrån och ner ger automatiskt också snyggare placering av ränder på ärmarna i förhållande till bålen, så extra bra till randiga tröjor.

Inga kommentarer: