lördag 16 mars 2024

Boven i randig tröja!



 Efter den mycket lokala kontokidnappningen i förra inlägget så kommer här en bild på boven i dramat- i den påannonserade randiga tröjan! På begäran anonym och huvudlös dock.

Marinblått och naturvitt 7-bröder garn, fast det på bilden ser mer ut som svart. 



Förlagan till tröjan är den första tröja som jag stickade till hennes pappa, inför julen 1989. Den är i vinrött och vitt och G har använt den stora delar av denna vinter och också lånat ut den som jultröja till en kompis som behövde en sådan till skolans julfest. Så efter 35 år mestadels i en garderobslåda fick den tröjan plötsligt gå i skola, åka konståkning och gå på julfest! Inte illa! Garnet till den köpte jag på ICA Ålidhem och så även mönstret. Mönstret hade jag dock inte kvar, och vilket garn eller vilken stickstorlek jag använde mindes jag förstås inte. Något V på bröstet ville G inte ha nu, men annars samma form och storlek på tröjan. Beräknade efter bästa förmåga och stickade nu med 3½ och 4 nummers stickor. Tröjan blev inte riktigt lika stor som förlagan, men det gick att fixa till med blockning. Återstår att se om även denna tröja får hänga med i 35 år?

 


Inga kommentarer: