lördag 23 mars 2024

Det mest onödiga och hur man skapar överdrag till oregelbundna föremål

I mitten på januari ådrog sig G en fotledsfraktur på en konståkningsträning. Efter 7 timmars väntan på akutmottagningen en fredagkväll kom hon ut därifrån vid midnatt med en air-cast. Hade det varit för något decennium sedan hade det tagit halva natten att gipsa benet också, nu tog det 2 minuter för ortopeden att smacka på plaststöveln och pumpa upp luftkuddarna till stabilt läge. Dessutom med den stora fördelen att hon fick ta av "plaststöveln" till natten och för att duscha! 

Jag tyckte dock att konstruktionen verkade mindre lämplig för -20 grader och djupsnö när hon skulle hoppa i väg till skolan med stöd av kryckor, så jag ville sy ett överdrag. Då fick jag lära mig något om mönsterkonstruktion av olycksfågeln själv! Hon har gjort diverse konstiga masker genom åren, och nu lärde hon mig hur man skapar mönster för tygöverdrag till oregelbundna ytor:

Linda in föremålet i plastfolie som följer alla ojämnheter. Täck ytan med bred tejp. Markera med penna i vilka delar mönstret ska klippas upp för att varje del ska gå att lägga platt på ett tyg. Klipp upp på det enklaste stället så att mönsterkonstruktionen går att avlägsna från objektet som ska klä in. Klipp mönstret i delar enligt markeringen, märk gärna varje del innan du klipper så att du vet hur de ska sammanfogas sen.  Klipp ut i tyg, lägg till lämplig sömnsmån. Sy!





 Jag använde svart softshell som fanns hemma.Tre      mönsterbitar blev det, en mitt fram och två sidstycken. Delningsbart blixtlås mitt bak. Resårkanal upptill och nedtill. Vågade inte sy någon "fotsula" då den sannolikt skulle bli väldigt hal om orginalgummeringen undertill på stöveln täcktes.Jag tyckte resultatet blev ganska bra, men produkten var inte efterfrågad och kom aldrig till användning! Mot slutet av de 8 veckor G gick runt i ortosen, ganska snart utan kryckor, var det några dagar med riktigt snöslask. Då tog hon helt enkelt en plastpåse över strumpan men inuti ortosen för att inte bli blöt om foten. Nu går hon som vanligt och utan att halta och har så smått börjat åka skridsko igen, så nu håller jag bara tummarna för att det inte blir några nya våldsammare vurpor på isen.

Inga kommentarer: