måndag 5 september 2011

Resten av paketet

Det ingick lite mer kläder än jackan i paketet till 7-åringen. Att ge barn kläder i födelsedagspresent är sannolikt mer uppskattat av föräldrarna än av barnen, åtminstone i själva paket-öppnings-skedet. Jaha, kläder, och så vidare till nästa paket... Mycket blir ju dock ändå så småning om använt och uppskattat, och överlever bra nog mycket längre än många leksaker och prylar som annars skulle vara alternativa presenter.

Kalsonger-för att de är så roliga att sy!

T-shirt i skön viscose. Gult och orange var det ju!


Långärmad tröja i interlock

Sist av allt syddes ett par manchesterjeans. De hann just så pass bli färdiga, fotade och sen ner i paketet 15 minuter innan kalaset började. Detta är också ett exempel på Ottobres knepiga storlekar. För två år sedan sydde jag ett par gröna efter samma mönster i storlek 116 till samme kusin, när han fyllde 5 år. I fjol såg jag dem i användning. Nu letade jag fram det mönstret för att rita en större storlek, men passade på att mäta M och jämföra med måttabellen för att se vilken storlek som kunde tänkas vara aktuell. Och gissa vilken?! Jo, 116! Så det blev ytterligare ett par i stl 116, med lite förlängda ben. Resår baktill i linningen, vilket absolut behövdes för M, och jag tror alltså att J är aningen mindre. Nu sydde jag gylf också, förra gången hoppade jag över det. Det är nog första gylfen jag sytt på 25-år, jag har inte sytt den typen av byxor sedan tonåren! Alldeles snygg blev den inte, men det fick duga. Fickorna fodrade med tröjans tyg, färgerna stämmer perfekt. Byxknappen är sannolikt en gammal uniformsknapp. Googlade på märkningen på baksidan och hittade det här, precis så såg den ut. Hålen är alltså till för att den syra som man lött i hop knappens delar med skall kunna spolas ur efter tillverkningen. Tänk vad mycket man kan lära sig på nätet...

1 kommentar:

Pia sa...

Jag tycker att du är så otroligt bra på det du gör. Jag följer din blogg varje dag och om du inte har tillfört något nytt så läser jag om gammalt. Det finns alltid något "nytt" att fördjupa mig i. Snälla, fortsätt att sy och sticka - du är en stor inspirationskälla :-)