måndag 23 augusti 2010

Större prästskjorta


En prästskjorta syddes i början av månaden till en kvinna som drar större storlek än jag sytt tidigare. Lite spännande att sy eftersom jag fick skala upp mönstret jag brukar utgå från. Den enda provdocka jag har täcker bäst storlekarna S och M och i viss mån L, så den var heller inte användbar. Tackvare att jag syr i trikå, bambu även denna gång, vågade jag mig ändå på utmaningen, och enligt rapport så passade den.
Egentligen är det ju också sånt här som gör det roligt att sy! Att möta ett behov av något som inte så lätt går att hitta i vanliga affärer, att kunna anpassa till speciella kroppsformer eller andra särskilda behov.

3 kommentarer:

Pia sa...

Hur gjorde du när du skalade upp mönstret?

Heimlaga sa...

Jag utgick från det största mönstret jag hade och byggde på ungefär lika stora förändringar för varje storlek som fattades som det varit förändringar mellan varje storlek neråt. Om vidden tex ökade 1 cm mellan varje storlek så byggde jag alltså på med en cm för varje storlek tills jag kom upp till den angivna. Och jämförde med angivna kroppsmått förstås, men ett trikåplagg har ju i allmänhet mindre mått än kroppsmåtten.
Det här är ett helt "hemmagjort"(=Heimlaga!) sätt, jag vet inte hur proffsen gör.

Anonym sa...

Och användarinnan kan glatt rapportera att denna blivit min absoluta favoritjobbtröja! Funkar bra under en tunika, en tröja, väst/pullover. Jag är SÅ nöjd! :)

Bra jobbat där, och stort TACK!

/ Lovisa