måndag 17 november 2008

Vantar steg för steg

Efter en mössperiod är det dags för en vantperiod. Har ett amerikanskt mönster hemma, men efter att ha tittat på det och konstaterat att det var så många delar och dessutom inte fodrade vantar, letade jag rätt på ett par skinnhandskar jag sydde åt mig själv för många år sedan. De ritade jag efter min egen hand. Fick dock fälla in en extra kil vid tummen för att den inte skulle bli för trång. Jag sydde dem av läder från en lång svart skinnkappa från en secondhand affär. Den kappan räckte till många vantar, tofflor och någon mössa, och skinnet var mjukt och trevligt att jobba med. Fodrade med vit teddy. Fortfarande är de handskarna ett av mina favoritpar.


Nå väl, över till mera aktuell produktion:
Ritade av formen på skinnhandskarna, men med bredare tumme för att slippa kilkonstruktion. Mönstret är mycket enkelt: En del för handryggen, en del för handflatan+tumme, en del för insidan av handloven+tumme. Tummens bredd är nästan halva bredden av vanten.






Handflatesidans delar sys i hop räta mot räta runt tummen och sömmen som kommer att ligga i handflatan.










Jag syr också på en sträckt resår på avigsidan vid handloven för att få en lite bättre passform, men det är inte nödvändigt.










Sedan syr man i hop handryggsdelen med de hopsydda handflatedelarna.
Därefter gör man om hela proceduren i fodertyg, men här skippar jag resåren. Jag brukar klippa fodret utan sömnsmån, så att det blir aningens mindre än yttertyget, för då blir det mindre knöligt i vanten.
Vänd fodervanten med rätsidan utåt och stoppa in den i den avigvända yttervanten(=rätsida mot rätsida). Sy igen kanten, men kom i håg att lämna en öppning så att du kan vända allt ut och in. Öppningen sys till sist igen för hand, eller så syr man en stickning rund om kanten där man samtidigt syr igen vändöppningen.

Färdiga!












Dessa är alltså sydda i fleecetyg till både yttervante och foder. Funkar inte så bra för barn som vill leka i snön. Jag har tidigare sytt barnvantar/handskar (vad är egentligen definitionen?) med plastat nylontyg som yttertyg och även i bävernylon med handflatedel av skinn (från skinkappan ovan). Funkade förvånansvärt bra med skinnet även om handskarna tvättades i maskin några gånger per säsong, smörjde bara in det med läderfett efter att det torkat. Skinnet blev ju så småningom mera grått än svart, men det var bävernylonen som nöttes ut först!

5 kommentarer:

Marie Frost sa...

De var jättefina! Tack för tipsen om hur man gör!

Tygterrier sa...

Fina vantar! Såg ju inte alls så svårt ut heller med din beskrivning - läggs till den milsslång "att-försöka-sig-på-listan". För mig är en handske gjord av skinn och har (oftast) fingrar - men det är bara min egen definition :-)

Ska hämta min Coverpro och få en overlock-kurs i morgon så sen ska jag ge mig på de olika sömmarna!

Äppel Päppel sa...

Kanonfina vantar! Kanske jag skulle våga mig på att försöka göra ett par...Tack för beskrivningen! :)

Unknown sa...

Tack för den fina steg för steg. Ja ska prova direkt.

Alice sa...

Tack för dessa tips! Jag tror att jag ska försöka göra det också.