tisdag 25 november 2008

Jultunikor














Så har jag haft en röd dag. Eftersom det blev nästan bara byxor av det svarta prickiga tyget fick det bli överdelar av det röda. Överdelar drar dock mer tyg, särskilt dessa tunikor/klänningar som är ganska vida, så det räckte inte till fler än tre. När jag stod och klippte till kom jag fram till att de behövde få någon uppiggande detalj. Det blev en applicerad stjärna av det svarta tyget, så nu matchar de byxorna om man är tillräckligt djärv för att vara helprickig! Det röda tyget är inte riktigt lika hysteriskt prickigt som det svarta, annars hade det nog blivit för mycket!
Jag har nästan inte sytt några applikationer sedan jag fick min första broderimaskin, och det börjar ju vara ett tag sen, men material fanns hemma och jag är nöjd med resultatet. Första stjärnan sydde jag fast med vanlig bomullssytråd. Sen prövade jag byta till brodertråd, men den täckte inte alls lika bra, så den tredje blev sytråd igen.
När jag nu skulle sy så pass mycket rött, och så många fållar, tänkte jag att det kanske var läge att träna täcksöm på overlocken igen. Det tog ett tag att få till trädningen, och sen envisades det med att bli hoppstygn då och då på vänster nåltråd, så jag var inte nöjd. Fick sy en extra raksöm med vanliga maskinen där det hade hoppat. Nästa gång blir det nog tvillingnål i alla fall...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mycket fint du hinner med!! Jag är just lite sy-slö ;)

prickig design sa...

Vilka fina!!