tisdag 23 september 2008

Tygkassar





Jag skulle ju sy en tygkasse när jag fastnade i bloggläsandet...Så småningom blev det denna kasse. Dock inte gjord efter något "bloggmönster". I stället sprättade jag i sär en vanlig papperskasse och använde den som mönster. Tyget är en stuvbit från en fyndlåda på en loppis i somras. Botten på yttertyget sydde jag av så som det är vikt på papperskassar. Det var dock lite krångligt. När jag skulle sy fodret stod jag och plattade till mjölkpaket för att slänga dem i åtrvinningen, och kom på att det är naturligtvis så man skall göra det enkelt- som mjölkförpackningarna(de med rektangulär botten) är gjorda. Det är vad som avses med avsydda hörn, som jag har läst om på många bloggar. Men finns det någon annan som inte heller förstått vad det är så titta alltså på en mjölkförpackning! Jättelätt! I yttertyget har jag sytt en smal stickning i varje hörn för att den lättare skall hålla formen. Innuti är den fodrad med ljusgrönt, enfärgat tyg.




Passade också på att sy några andra modeller av tygkassar. Tanken är nu att jag skall testa dessa för att se vilken som funkar bäst i vardagen att handla mat i. Min hypotes är att det är "papperskassevarianten".








Denna, som syddes av en loppisduk, är sydd i "plastkassemodell".Den är inte fodrad, utan jag bandkantade öppningen och handtagen. Använde snedremsa klippt av duktyget, och det blev tyvärr för tjockt för att det skulle gå att sy i hop snyggt, nålen gick av... Botten är också ihopsydd med snedremsa.















Det här är ytterligare en i papperskassemodell. Yttertyget är från en gammal kappa(inklusive fickor), handtagen är från skärpet. Fodret är ett påslakan. Den blev dock lite för "mjuk", för lite stadga för att vara snygg. Men rymlig...

















Till sist "dagiskassevarianten". Den blev också lite väl stor...Funkar nog inte så bra för matinköp, misstänker jag, öppningen blir så liten. Någon som provat? Tyget här är ett oanvänt 70-talstyg, fodret den samma som i den första papperskasse varianten.






1 kommentar:

Emmily sa...

Hej Heimlaga! Jag skulle så gärna vilja sy riktiga papperkassmodelltygpåsar men blir inte alls klok på det här med avsydda hörn hur mycket jag än tittar på mjölkförpackningar. Om du har tid, kan du beskriva för mig hur man gör? Mvh Emmily