lördag 20 september 2008

Symaskinshistorik

Lärde mig sy på min mammas gamla Singer från 1960-talet. På den sydde jag också min brudklänning 1991. I bröllopspresent från mina föräldrar fick vi lämpligt nog en symaskin, en enkel PFAFF, jag minns inte vad modellen hette. Ca 1997 hade Husquarna en kampanj då man gratis fick låna en Rose inklusive broderenhet under några dagar. Det gjorde jag och sydde så många broderier jag hann på lösa tygbitar som sen kunde bli barnkläder. Lite senare, jag tror det var samma år, fick jag ICA_kurriren under några veckor gratis så som varande trogen ICA-kund. Då fanns där en Husquarna Rose med på en prylauktion. Jag skickade in ett bud och fick maskinen! Fick dessutom byta in Pfaffen på den lokala Husquarna affären.Min lycka var gjord!
När vi skulle fira vår 10-åriga bröllopsdag 2001 undrade maken om jag ville ha en ny symaskin eller något smycke i present. Jag har aldrig varit särskilt mycket för smycken, så det blev byte till en Designer 1. Några år senare fick jag min Huskylock 936 i födelsedagspresent av maken. Visst är han snäll och förstår vad som uppskattas?!

Huskylocken har jag dock aldrig riktigt lärt mig komma överens med. Jag har nästan bara använt 3- eller 4 trådig overlock, någon enstaka gång rullfåll. Ock jag tycker inte om att byta tråd- ibland tar det en halvtimme att få alla trådarna rätt, trots att den enligt reklamen skall vara enkel att träda...Mycket enklare då att använda den vanliga symaskinen, men synliga sömmar blir ju snyggare med overlocken. När jag började läsa sybloggar och såg hur ni andra använder er av overlockmaskiner så föresatte jag mig att nu skall jag minsan lära mig min maskin. Kom så långt att jag testade att fålla upp ett par pyjamasar med flatlock(det är ju kanske inte till sånt man skall ha flatlocken, men det är ju roligare att träna på något som blir något- inte bara provlappar...). Jag skulle vilja kunna använda täcksöm också, men då känns det som att man måste bygga om halva symaskinen! Finns det någon som gör så??
Jag har också sett att några av er har särskilda maskiner för coverstitch, det är ju också en lösning...Vi får se om det får bli ytterligare födelsedags/julklappsönskemål framöver, eller om det räcker med att jag bättre lär mig utnyttja de maskiner jag har.

Inga kommentarer: