måndag 29 september 2008

Höstkollektion till lilla G


Det hela började med att jag ville provsy byxmönstret ur Ottobre 1/2008, kallades där Susettebyxa. Valde ett grön-gul-blårutigt bommullstyg, en fd gardin från Myrorna tror jag det var. Klippte besparingen på snedden, det gör sig så bra på rutigt tyg. Jag skippade hällor och skärp, det blir bara knöligt att ligga på och barn skall inte ha en massa band som kan fastna i överallt. Jag blev nöjd med byxorna, men modellen har lite korta ben.


Kom sen på att jag ville sy en blus till, efter "Maya-blus"mönstret ur samma tidning. Det har jag sytt flera stycken av tidigare, går snabbt och är roligt att sy. Hade rester av ett lakanstyg som jag tidigare färgat solgult, som blev helt rätt nyans till byxorna. Halsringning och ärmslut kantade med snedslå från det rutiga tyget. Ärmarna är lite längre och smalare än mönstret. Hittade knappar i rätt blå-gröna nyans hemma.


Eftrersom byxorna är lite korta och vida i benen, och blusen ganska vid i halsen kan det behövas något att ha under nu på hösten. Och vad hittade jag i skåpet? Jo, en tunn trikå i härligt stretchig kvalite i rätt grönfärg med ett mönster med lite blåa streck och prickar! Det blev snabbt till en body + midjesparkbyxor enligt mönster från Ottobre 3/2002 resp 3/2003. Midjesparkbyxmönstret är ett av mina favoriter. Kan sys i tunn trikå till sommaren eller att ha som strumbyxor under vintertid, eller i tex velour . Helt klart praktiskt med fötter- små babystrumpor som trillar av på 5 minuter har jag aldrig riktigt förstått idén med...


Sötast är förstås med bara fötter, men det tillåter ju inte klimatet så ofta.


Gosig G manekängar



1 kommentar:

Bustråden sa...

Det blev ett jättehärligt set, härliga färger!