torsdag 30 augusti 2012

Operation räddning


 Minns ni den här, diakonlinneskjortan som blev för trång kring både ärmar, axlar och hals?
Det slutade med att jag sprättade bort ärmarna och sydde nya med en mera rak ärm i sättning och större vidd upptill. Jag hade bara lite tyg kvar, så jag fick sprätta uppviket nertill på ärmarna och återvinna det på de nya.
För att få till mera vidd i livdelen föreslog mottagren att jag skulle fälla in en remsa mitt bak, kanske knallrosa? Något knallrosa linnetyg hade jag dock inte i min ägo, och att beställa 5 cm via nätet var nog inte görligt... I stället blev det en infälld remsa i samma tyg, men med en påsydd handvirkad spets i oblekt garn. Jag vet inte varifrån spetsen kommer, om jag ärvt den eller om den varit med i någon loppislåda. Jag är dock övertygad om att den dam/tant som virkat den skulle känna sig hedrad av att den får pryda en diakonskjorta.
Skjortan blev användbar efter åtgärderna, vilket gläder både mig och ägaren!

2 kommentarer:

Linda sa...

Härligt :) Du är så duktig på att sy. Den blev jättefin

ett hörn av rymden sa...

Vilken fin räddning av skjortan!