måndag 20 augusti 2012

Fickor med fickor

Här är anledningen till att jag grävde fram kassen med kasserade jeans ur garderoben. Barnens kusiner ville nämligen ha fickor att ha på stolsryggarna i bilen, att ha grejer i lättillgängliga under bilresor. Ett tyg med många fickor på. Varför sy nya fickor om man kan återanvända färdigsydda? Jeans är ju också ett tåligt material som smutsfläckar inte syns så lätt på. Jag har gjort liknande konstruktioner till vår bil tidigare, mär något av barnen suttit bakåtvända i bilbarnstol.
Kusinerna, som är tre till antalet, har en 7-sitsig familjebil, så jag sydde tre separata fickor. Det visade sig dock att de oftast åker alla tre i det vanliga baksätet, och då har ju mittenplatsen inget eget ryggstöd framför att hänga grejer på. Pappan i familjen föreslog dock att man kunde sy remmar i hörnen och spänna till ett nackstöd på vardera sidan. Det funkade. Hur säkert det är vid ev krock att ha saker i det mittersta vet jag dock inte. Fast kanske ändå bättre än att de ligger löst på golvet i mitten...Lite tjorvigt och rörigt ser det ut med tre separata konstruktioner bredvid varandra. Nu finns ju dock flexibiliteten att flytta runt på olika platser. Syr man till ett helt baksäte i en vanlig personbil så är det kanske klokare att sy ett enda brett stycke.
Varje enhet består här av ett par vuxenjeans(i ett av fallen två baksidor då framsidans fickor var uppnötta) + en del från ett par barnjeans mitt på som en stor ficka. En enhet innehåller därmed 9-10 olika fickor Gylfen på vuxenjeansen är också omsydd till en ficka. Sen har jag bara kantat med rester av olika kantband.Upphängningen är gjord med bred resår, en kortare att fästa runt nackstödet och ett längre nertill att dra över hela stolsryggen.