onsdag 13 juni 2012

Volangkjol

En volangkjol a la Syltig&Saftig till G.Valde diverse olika blåa trikåtyger. Det ljusaste och det mörkaste är interlock, det jeansblå är pikétyg och det klarblå singeljersey med lycra.
Det mest nya för mig var att inte fålla volangerna utan bara lämna dem skurna. Det förenklar ju betydligt, och det skall bli spännande att se hur de blir efter tvätt.
Det jag gjorde annorlunda jämfört med Syltig och Saftigs beskrivning var att jag sydde i hop alla volangerna till rundlar innan jag rynkade dem och sydde fast dem på basstycket, som jag också förstås sytt i hop till en tub först. Eftersom jag syr med vanliga hederliga rynktrådar, och inte avancerad rynkningspressarfot, så blev det smidigare så. Med rynkningspressarfot antar jag att det bygger på att man syr i hop raka stycken?

1 kommentar:

krajamaria sa...

Kan tänka mig att den fina kjolen måste vara jätteskön på!