torsdag 19 januari 2012

Hast och rest mössa


På vägen till Finland kring årsskiftet försvann makens mössa, förmodligen kvarglömd på något rastställe. Jag hade laddat inför resan med några påsar med matchande restgarner i avsikt att sticka sockor. Insåg att jag ju faktiskt kunde sticka en mössa i stället av en av påsarna. Min mamma råkade ha en rundsticka i rätt storlek(3,5 nr 40 cm). Mätte huvudet och beräknade maskantalet utifrån att jag stickat sockor av samma sorts garn (7-bröder) på samma stickgrovlek. Först några cm resårstickning i enfärgat, därefter slätstickning i ett självrandande garn så långt det räckte, och därefter fortsatt enfärgat tills den var lagom "djup" för att gå ner över öronen innan jag började ta i hop.
Mössan han desvärre inte bli klar i Finland, men kort efter hemkomsten. Fodrade den också sedan med enfärgad muddväv i bomull för att det inte skall blåsa rakt igenom den. Blev helt OK för att vara utan mönster och efter principen man tager vad man haver. Den principen brukar jag i och för sig använda även hemma, men då är ju utbudet större...

1 kommentar:

Lowella sa...

Den blev ju riktigt snygg!