onsdag 16 november 2011

Underklänning



När det rutiga bomullstyget, som jag skodde ärm- och halsöppningarna med på den gula klänningen i förra inlägget, ändå låg framme, passade jag på att sy en "underklänning" av det. Eftersom jag inte har något egentligt singoallamönster använde jag Meedoms raglanmönster, form 2 tror jag, och förlängde till klänning. Klippte tyget på skrådden. Insåg sen att ärmhålen på den gula klänningen är ganska snäva, så när jag sydde ärm/sidsömmarna på den rutiga sydde jag av en hel del där. Vidden är dock fortfarande betydligt större på den rutiga, men tyget är tunnt och G har inte klagat på att det är tjorvigt.
Tanken att förlänga blusen till en klänning visade sig vara mycket användbar. G bar utstyrseln på ett kalas. Redan vid den inledande middagen råkade hon hälla ett glas röd saft över bröstet på den gula manchesterklänningen. Praktiska storasyster tog då helt enkelt av den gula innan allt blivit vått igenom, och G fick fortsätta kalaset i enbart underklänningen, och det funkade bra det också!

Inga kommentarer: