tisdag 31 maj 2011

Lite somrigare


Jag blev så glad när jag hittade det här mönstret i Ottobre 3/2011, det senaste numret! Det är vad jag tycker ett klassiskt flick-klänningsmönster. Små puffärmar och lagom mycket vidd i kjolen. Förvisso går det säkert att själv konstruera ett sådant från någon skjortblus, lämna öppning bak i stället för fram, skippa kragen, korta av på lagom nivå, måtta kjolen på ett ungefär...Men det är ju så mycket enklare om det finns ett färdigt mönster i många storlekar! Nu har jag ju förvisso inte sätt klänningen provad, så att jag vet hur den sitter, men jag tycker i alla fall att den ser vettigt proportionerlig ut.

En grön volangkjol av ett återvunnet påslakan. Fräscha, somriga färger. Till den en vit tröja med gröna kanter, och ett applicerat blad, vars form ritades på frihand utgående från blomformerna på det gröna tyget.

Dessa somrigare utstyrslar följde också med i paketet till nioåringen i förra inlägget. Återstår att se om somrigheten eller flirten med hundbilder kommer mera till användning...

2 kommentarer:

Lowella sa...

Jättesöta! Jag gillade också den klänningen i Ottobre. Den har nästan det där barnkläder a la 40-tal som jag är så svag för :)

Hawk and Weasel sa...

Jättesöt klänning! Jag slutade köpa ottobre för jag tyckte de upprepade sig efter ett tag så jag har ett liknande mänster från 2006 eller så. Nu blev jag sugen på att sy en klänning till min dotter också :)