lördag 14 maj 2011

Bambukofta


Jag är väldigt förtjust i bambutrikå, men när det kommer till garn brukar jag välja ylle. Förra sommaren och hösten letade jag länge en brun kofta i affärerna, utan framgång. När jag då såg att det fanns brunt bambugarn på Bamboo is green slog jag till. Köpte 2 paket med 10 nystan, dvs 1 kg garn. Borde ju räcka. Men bambu är tungt! Ett nystan räckte ingenstans! Kan ju påverkas av att jag annars brukar sticka av 150g nystan, så nu kändes det som att jag fick skarva nystan hela tiden.
Mönster från Drops gratismönster på nätet. Koftan skulle ha haft två stora flätstickade fickor framtill också, men se till dem räckte inte garnet. Koftan påbörjades i höstas, men blev liggande för tre vintertröjor/koftor som stickades till barnen, och har blivit klar först nu. Att nu, mer än ett halvår senare, få samma färgbad av garnet låter osannolikt, så jag skippade helt enkelt fickorna. Fast egentligen tycker jag att det är oerhört praktiskt med fickor på koftor.
Garnet heter Idéna Bamboo och består 70 % av bambu, 30 % bomull. Det består av ca 20 tunna trådar, ganska löst tvinnade. Till en början blev det då och då någon liten tråd som smet undan vid stickningen, men det funkade bättre då jag vant mig. Stickade med 4½ och 5 nr stickor. Koftan är mycket mjuk men med ett tungt fall. Det gör att den töjer sig åt alla håll och kanter...Alldeles för stor blev den ! Jag fick sy in ca 3 cm i vardera sidan på maskin, efter att först ha sytt i hop den för hand som man ju annars gör med stickat. Ärmarna är så långa att jag får vika upp mudden. Det ribbstickade mönstret upptill på koftan gillar jag. Det skall jag använda i en mössa någon gång. Den rätstickade sjalkragen och framkanterna är stickade i ett med framstyckena.
Garnet är för övrigt otroligt starkt, helt omöjligt att slita av för hand! Borde ju bli slitstarka sockor, men jag tror ändå inte riktigt att det passar till sådant. Bambustrumpor från samma leverantör som garnet använder jag dock mer än gärna, deras sportstrumpor är jättesköna!

3 kommentarer:

mulliga m sa...

Snygg kofta! Synd att den töjer sig så.

Katrin sa...

Pep raskt in och kollade monsterboken! Himla läcker! Kul att ha ett så pyssligt barn, jag kämpar på härhemma med att väcka intresset inte bara för att äga utan också för att skapa...

nattugglan sa...

va roligt med en från österbotten o bor över potten.. . Här håller jag oxå på med stickning o virkning..o just nu är jag inne i en läsperiod.Koftan va fin..Nu ska jag kika vidare på din sida,,