lördag 13 november 2010

Stickad mössa


Att sticka mössor tycker jag är svårt. Särskilt rundstickade, för då vet man inte förrän de är klara om de kommer att passa. Denna mössa stickade jag för tre år sedan efter ett köpt mönster. Det var ett roligt mönster att sticka, då det gick att kombinera flera färger, men det ändå aldrigvar fler än två färger per varv. Lätt att matcha till jackor. Jag tror att det blev 4 olika, tilll olika familjemedlemmar. Denna gjordes till L. Den blev dock nästan aldrig använd. Den var aningen trång, så att den hela tiden strävade uppåt. Rullkanten håller ju inte heller åt nedtill.
Stickade mössor är ju också egentligen väldigt kalla, trots yllegarn, för det blåser rakt igenom. Så nu när jag hittade mössan tog jag och fodrade den med varm, gosig, ljusblå vinterfrotté. Fodret ritade jag efter mössans form ned till rullkanten. Sydde i hop fodret på maskin, men sydde sedan fast det nedtill för hand. Förhoppningen är att den nu skall kunna funka till lilla G.

Inga kommentarer: