måndag 1 november 2010

Färgsparakande kasse


Dotter P tyckte jag skulle sy någon till kasse i "dagiskasse"modell. Jag har bara sytt en enda, och den använder nu L för sin klätterutrustning. Själv tyckte jag modellen var opraktisk, öppningen blir så mycket mindre än på min vanliga modell på tygkassar. Men det är väl inte direkt 5 l mjölk som P har tänkt packa i och ur sin kasse. Jag valde tyg utifrån hur overlocken var trädd, utan att fråga P om tygval. Men den har ändå redan blivit använd, så helt hopplöst blev inte valet. Annars får jag väl göra fler.
Botten med avsydda hörn i stället för särskild bottenplatta. Då gäller det emellertid att tänka till, för det blir andra hörn att sy av än på min vanliga modell. Trixet med dagiskassarna är ju att man liksom vänder allt 90 grader för att få handtaget längs med väskan i stället för tvärs över. Handtaget är här dessutom längre, klippt på frihand, och inte en kvarts cirkel som det är i ursprungsvarianten. Den vid handtaget bortklippta tygbiten fick bli en liten blixtlåsförsedd ficka innuti. Funderade på någon form av stängningsmekanism också för själva kassen, typ knapp och flärp, men då blir det plötsligt mera väska än kasse på något sätt.
Roligt med tygkassar. Det var nämligen dessa som gjorde att jag för drygt två år sedan upptäckte fenomenet sybloggar, och så småningom även startade egen.

3 kommentarer:

Katrin sa...

Snygg kasse!

Och tack för gullig kommentar på min blogg. Visst är man lite galen. Eller mycket. Men oj så kul det är att helt gå upp i ett projekt!

Retro Elephant sa...

Härlig tygkasse!

//Lina

Lowella sa...

Vilken snygg och välarbetad kasse! Tyget var helt underbart!
Vilka bananskal man kan halka in på =) Jag letade efter en retro barnvagn och det slutade med att jag klädde om en vagn själv och sen blev det egen blogg oxå. Din blogg var en av de absolut första jag hittade. Kände inte ens till fenomenet sybloggar innan :)