måndag 11 januari 2010

Tightsx3


Eller är det leggings? Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden. Mina tre stora tjejer fick varsit par i julklapp, sydda efter ett Ottobremönster i stretchjersey/muddväv från Stoff&Stil. Ljusgrå, mörkgrå och svarta. Kändes som ett riktigt lämpligt tyg för detta ändamål, och jag hoppas att det kommer att hålla formen.
Jag är ofta lite lat när det gäller att klippa nya mönster i närliggande storlekar- brukar glida på storlekarna lite uppåt och neråt genom att ta till mer eller mindre sömnsmån och fålltillägg. Här klippta jag dock faktiskt till 2 storlekar i alla fall, 158 och 170. 170 mönstret har jag senare med vissa förändringar dessutom använt till långkalsonger åt mig själv.

2 kommentarer:

OttoPippi sa...

Ja, vad är egentligen skillnaden? Finns det någon? Är tajts tunnare än legging? Eller tvärtom?

Hur som set dessa vad det nu än är väldigt proffsiga ut! Det måste varit tre glada damer i julas :-)

LillaBarn sa...

Tror det bara är två ord som betyder samma sak?? Eller det kanske det inte är? Jag vet inte heller... Fina tights, jag har också använt mig av Ottobres tightsmönster för att sy tunna trekvartsbrallor åt Jade att ha under klänningar för att bespara knäna när hon ramlar ute..... Oj vilken lång mening det blev, och särskilt korrekt blev den nog inte heller....