lördag 16 januari 2010

Polo


Ett absolut favoritplagg för mig, fram för allt vintertid, är polotröjor. Jag är allmänt frusen av mig, så en polo under en ylle- eller fleecekofta, är basklädsel. Långkalsonger behövs också minst halva året.
Vad kan då passa bättre än att sy detta av världens skönaste tyg:Myllymuksuts bambutrikå med lycra! Härligt stretchigt och smidigt, men rejält tungt,260g/m2. ( Jag skulle önska att alla webshoper angav kvadratmetervikt på tyg, då kan man få en uppfattning om kvaliteten, om det är tunt och sladdrigt eller rejälare).
Till polotröjan använde jag ett vanligt rundringat toppmönster, och måttade kragens bredd och längd efter en köpt polotröja. Kragen är också sydd i bambutrikå. Ganska kroppsnära passform på tröjan.
Långkalsongerna är sydda efter samma tightsmönster som jag använde till döttrarnas julklappstights. Det hade fördelen att jag kunde prova deras tights för att få en uppfattning om vad som behövde ändras i mönstret, framförallt en höjning i ryggen.
Men hur fotar man långkalsonger? Posera i underkläder är liksom inte min grej. Alltså försökte jag krångla kalsongerna på min provdocka. Men jag kan säga att min ända är inte lika kantig som hennes...

1 kommentar:

Ett Tu Tre sa...

Jag förstår precis vad du menar - polotröjor är perfekta för oss lite mer frusna personer! Och det där med viktangivelse för tyger man beställer på nätet skulle vara riktigt bra som ersättning för att känna och klämma.
Din polotröja ser välsittande och stilig ut.