torsdag 9 april 2009

Använd resterna!

Att använda matrester i stället för att slänga dem, och att inte kasta ätbar mat bara för att datumet gått ut, lär vara det bästa man kan göra för klimatet.
Använda rester kan man ju också göra när man syr. Fast det bästa för klimatet när det gäller kläder torde vara att inte hela tiden sy eller köpa nytt, utan att faktiskt använda det man har...
Men det är ju så roligt att sy...


Här har jag i alla fall använt rester, dvs det som blev över då jag sydde tröjan åt mig. Det räckte ganska precis till en t-shirt åt M i storlek 116. Mönster ur någon Ottobre.
Jag har de senaste veckorna kämpat med att försöka få till muddrullåer snyggt, på diverse olika sätt. Ingen jag blivit helt nöjd med än. Den här fick dock överleva utan att bli omgjord, även om den också är lite vågig. Hur svårt kan det egentligen vara??? Det har ju gått bra förr! Eller har jag bara blivit mera självkritisk?

Nu kommer det dock inte att bli mycket sytt den närmaste tiden, för lagom till påsk har min vanliga symaskin(Husquarna Designer 1) havererat. Pekskärmen, där man väljer sömmar och gör andra inställningar, har krånglat i några månader nu. När den började strula var jag på väg att köra in den för service, men i väntan på att vi skulle leta efter originalkartongen började den funka igen. Så har det hållit på-ibland har den funkat perfekt, i bland har skärmen funkat men varit felkallibrerad, och ibland har den bara funkat i ena hörnet. Men det har gått att "lura" den fram till rätt inställningar, eller vänta ett tag och försöka igen. I går slutade dock skärmen helt att funka, den har ingen tryckkänslighet alls. Så nu blir det nog att skicka iväg hela maskinen för skärmbyte. Låter inte som något som vare sig går fort eller är helt billigt. Men eftersom jag i övrigt är nöjd med maskinen så känns inte en ny maskin som något alternativ.

2 kommentarer:

od Andulky sa...

Snygg tröja! Hoppas maskinen blir reparerad snabbt ;-).
Glad Påsk!!

Anna H sa...

Jag har länkat till dig i min syblogg, hoppas det är ok!