torsdag 11 december 2008

Gör inte så här!

Bloggen skall ju vara till för mig att lära av också, så nu hoppas jag att jag inte gör om detta misstag:
Jag skulle sy ett par manchesterbyxor i stl 130. Hade ett tidigare använt mönster med snedställd ficka i sidan, men tyckte att sidstycket syntes för lite, eftersom jag ville använda ett retrotyg där. Alltså använde jag en fickpåse del från ett annat mönster för att rita konturen. Visade sig inte vara någon lyckad idé. 130 mönstret var tänkt att sy med separat linning, medan det andra mönstret(120) var gjort för att vika in ovankanten till linning. Alltså blev fickan väldigt "urringad". Och då gjorde jag den verkliga tabben: jag sydde fast fickinfodringen i främre grensömmen i stället! Tyckte det var lite konstigt att det misstämde lite, men hade bråttom. När jag återupptog det halvfärdiga projektet insåg jag vad som hade hänt! Och tittar man på bilden här ovan inser man ju att det inte var så konstigt att det blev fel, fick urringningen är ju nästan likadan som främre grenen....
Nåja, bara att klippa loss och sy om. Det blev inte så mycket ficka kvar i fickorna, å andra sidan exponeras ju 70-talstyget ordentligt...
Byxorna blev inte så tokiga trots allt i färdigt skick.


Jag har inga storlekslappar, och känner inget behov av sådana. I de plagg där det finns anledning att storleksmärka så gör jag det med textilpenna och en liten bokstavsmall. En av fördelarna med hemsydda kläder är ju just att slippa alla irriterande lappar inne i kläderna.
Jag har också svårt att förstå varför en del placerar sina "firmamärken" vikta över muddkanter på tex muddbyxor, måste ju vara som gjort för att börja klia!

1 kommentar:

fante sa...

Jag placerar namnlappen där endast om byxorna kommer att användas med en body, dvs. då jag syr till M ;-)